Eilinen aamupäivä meni siihen kun selvitin mitkä ihmeen osat tuohon rungon sivussa oleviin nystyröihin laitetaan. Alla kuva nystyrästä (musta):
Nystyrät on molemmin puolin runkoa ja niihin pitäisi tulla vaihdevaijereiden stopparit, mutta minkä näköinen tuo osa olisi, ei ollut mitään hajua. Kävin sitten kaikissa kolmessa Lohjan pyöräliikkeessä, eikä missään ollut tietoa aiheesta. Googlella löysin mistä on kyse: "downtube cable stop", varmistan vielä tuolta cyclebasketista että olenko oikeilla jäljillä :P
Eilen laitoin haarukan kiinni runkoon. Tässä vaiheessa piti olla tarkkana, nimittäin jos kämmäisi kunnolla saisi tilata uuden haarukan. Olin saanut eräältä pyörägurulta loistavan selostuksen miten tämä homma tehdään, joten aika itsevarmasti aloitin homman. Ensin laitoin satulatangon ja satulan kiinni pyörään, jotta pystyisin kokeilemaan mikä korkeus olisi tangolle hyvä.
Satula kiinni yhdellä pultilla...
...sitten kiinni pyörään ja alla haarukka ja tanko esikasattuna kokeilua varten:
Laitoin tangon alle reilusti speissereitä, teen tästä aika pystyasentoisen, jos tuumaan myöhemmin että on liian pysty, voin pätkäistä sitten lisää. Laitoin kolme speisseriä, yhteensä niistä tuli 40mm korotus. Alla vielä kuva lähempää.
Sitten merkkasin haarukan varteen merkin millä korkeudella ohjainkannatin on. Yritin ensin kynällä, mutta purkuvaiheessa jälki pyyhkiytyi pois, joten toisella yrityksellä vedin pistimellä jäljen tankoon. Alla tanko merkattuna:
Kävin sahaamassa rautasahalla muutaman millin tuon viivan alapuolelta (eli enemmän pois), sahaus meni jonnin verran vinoon, mutta onneksi se ei ole tässä vakavaa :) Alla tilanne jossa haarukka on sahattu mittaansa ja tarvittavat osat on valmiina pöydällä odottamassa kasausta:
Aluksi haarukkaan laitetaan pohjalaakeri ja tässä mallissa lisäksi tuli ohut musta rinkula (näkyy hädin tuskin ulkoreunalla).
Osien huolellisen asettelun jälkeen haarukka työnnetään rungosta läpi...
..sitten laakeri ja rinkula yläpuolellekin...
...ja kansi päälle..
..sitten speisserit...
..ja ohjainkannatin. Kannatiimen ruuveja ei vielä kiristetä.
Putken sisään tulee erikois osa, "kruunu", jossa on kierteet keskellä ja laipat sivulla. Se ei mahdu helpolla runkoon. Youtubessa oli video jossa se lyötiin sisälle ruuvarilla, toimi hyvin myös täällä.
Alla näkyy kun erikoisosa on paukautettu sisään, puolitoista senttiä oli ohjeistus.
Sen jälkeen pulitlla kiristetään koko pakka, muttei liian kireälle.
Ja lopuksi kiristetään ohjainkannattimen pultit, valmista tuli! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti